Le petit livre orange du libre accès de Peter Suber

Peter Suber, Open Access, coll. “Essential Knowledge”, MIT Press, 2012, 230 p., $13,95.

Professeur de philosophie, Peter Suber est aujourd’hui directeur du Harvard Office for Scholarly Communication. Ses écrits, activités et engagements font de lui l’un des spécialistes les plus respectés et écoutés sur la question du libre accès. Dans son dernier livre, Open Access, publié aux presses du MIT dans la collection « Essential Knowledge », il propose une introduction raisonnée au libre accès dans un langage clair, alliant la pédagogie au pragmatisme. Sorti en 2012, le livre est disponible gratuitement pour le téléchargement sous licence Creative Commons depuis le 15 juin 2013. Il devrait être prochainement traduit en français.

Overview

The Internet lets us share perfect copies of our work with a worldwide audience at virtually no cost. We take advantage of this revolutionary opportunity when we make our work “open access”: digital, online, free of charge, and free of most copyright and licensing restrictions. Open access is made possible by the Internet and copyright-holder consent, and many authors, musicians, filmmakers, and other creators who depend on royalties are understandably unwilling to give their consent. But for 350 years, scholars have written peer-reviewed journal articles for impact, not for money, and are free to consent to open access without losing revenue.

In this concise introduction, Peter Suber tells us what open access is and isn’t, how it benefits authors and readers of research, how we pay for it, how it avoids copyright problems, how it has moved from the periphery to the mainstream, and what its future may hold. Distilling a decade of Suber’s influential writing and thinking about open access, this is the indispensable book on the subject for researchers, librarians, administrators, funders, publishers, and policy makers.
 

A lire aussi sur Hypotheses : Benjamin Caraco a traduit de façon libre les "Onze malentendus sur le libre accès" sur l'accès ouvert.

http://oadesk.hypotheses.org/244

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